توسعه و طراحی شهری با توسعه شهرهای ریلپایه و حملونقل همگانی بهجای استفاده از خودروی شخصی اصل مهم طراحی شهری است. بنابراین مدل، شهرسازی ریلپایه در شهرهای اطراف تهران از جمله ری، پرند، هشتگرد و پردیس در حال پیگیری است.
علی قارداشی گفت: مدنظر داریم تا ایستگاه راهآهن ری را بهعنوان یکی از کانونهای مهم حملونقلی در تهران در نظر بگیریم و همچنین عملیات اجرایی خطوط سوم و چهارم تهران-کرج را به اتمام برسانیم.
علیقارداشی نتیجه نهایی ارائه چنین خدماتی را تا سال ۲۰۵۰ استفاده همه شهروندان از قطارهای حومهای، برقی و سریعالسیر بهویژه از مسیرهای منتهی به تهران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ما در شرکت راهآهن و همکاران ما در شهرداری تهران، برای امتداد خط ششمترو به طول حدود دو کیلومتر از ایستگاه حرمعبدالعظیم تا خط حومهای تهران-گرمسار، خط بلندبرد تهران-مشهد، خط یک و ششمتروی تهران در یک نقطه به یکدیگر برنامهریزی میکنیم.