فاکتور / پارامتر |
مشخصات |
نام پروژه |
ایستگاه
L2 اصفهان |
کارفرما |
سازمان قطار شهری
اصفهان و حومه |
مشخصات کارفرما |
آدرس
وب سایت: https://ghatarshahri.isfahan.ir/ ایمیل:
info.metro@isfahan.ir شماره
تماس: 3134358410 0098 |
شماره قرارداد |
96/125 |
نوع قرارداد |
طراحی و ساخت (دو
عاملی) |
روش اجرا |
ایستگاه زیرزمینی
ترکیبی به روش بالا به پایین (Top and Down) شامل : شمع و ریب،
ناتم، شمع سکانتی با مهاربند قطری |
تاریخ شروع |
31/05/1396 |
تاریخ پایان |
در حال اجرا |
مدت زمان پروژه |
در
حال اجرا |
مشخصات کلیدی پروژه |
·
ساختار هندسی مرکزی = سه طبقه
زیرزمینی با سقف سه قوسی و عرض 35 متر ·
زیرزمینی ترکیبی بالا به پایین شامل
: شمع و ریب گالری های تجهیزاتی در طبقه تیکت هال ، ناتم برای گالری میانی تردد
مسافر طبقه تیکت هال، شمع سکانتی با مهاربند قطری برای اجرای طبقات تکنیکال و
سکو ·
روباره = 8 متر ·
سازه نگهبان طبقه تیکت هال = شمع
و ریب، فریم طاق ·
سازه نگهبان طبقه تکنیکال و سکو
= شمع سکانتی دستگاهی به همراه استرات قطری ·
ابعاد حفاری طبقه تیکت هال = 35
متر عرض و 9.25 متر ارتفاع ·
ابعاد حفاری طبقه تکنیکال و سکو
= 22.5 متر عرض و 16.30 متر ارتفاع ·
عرض سکو = 7.40 متر ·
دهانه مفید طبقه تکنیکال و سکو =
21 متر ·
تعداد ریب اجرا شده = 110 ·
تعداد شمع مرحله اول اجرا شده =
220 ·
تعداد شمع سکانتی اجرا شده = 452 ·
تعداد استرات مورب استفاده شده =
100 ·
ارتفاع شمع های سکانتی = 16 متر ·
زمین شناسی محدوده = دوره کرتاسه
پایین (Qm)، واحد های رسوبی ·
لیتولوژی و واحد زمین شناسی = خاک
دانه ریز با میان لایه ای از خاک ماسه ای دانه درشت |
چالش ها و محدودیت ها |
·
یکی از مهم ترین ریسک های ایستگاه وجود آب زیرزمینی
و نحوه مواجه با آن بوده است که به منظور مرتفع نمودن این چالش استفاده از طرح
های معماری متداول محدودیت های فراوانی را ایجاد نموده است ·
جانمایی ایستگاه در بافت میراثی
و تاریخی 8 بهشت و لزوم اجرای زیرزمینی ایستگاه ·
مواجهه با آب زیرزمینی و عدم
امکان پمپاژ به دلیل نزدیکی به آبخوان و تراوایی بالای خاک درشت دانه ·
محدودیت تراز خط به دلیل عبور
تونل خط 2 با فاصله 4 متری از زیر تونل خط 1 ·
خصوصیات مکانیکی ضعیف خاک محل
احداث ایستگاه ·
عرض 7 متری سکو و دهانه 22 متری
طبقه سکو به دلیل تبادلی بودن ایستگاه و پیشبینی تراکم مسافری ·
لزوم رعایت برنامه زمانبدی در
روش اجرای ایستگاه و تامین امکان عبور دستگاه حفار تونل از سکوی حفاری شده |
شرح خدمات انجام شده |
·
گردآوری اطلاعات و انجام مطالعات
پایه ·
بررسی و شناسایی های کلی کالبدی
و ضوابط و مقررات ·
بررسی و مطالعه در مورد مصالح
ساختمانی و روش های ساخت ·
بررسی سیستم تأسیساتی و تجهیزات
مورد نیاز ·
برنامه ریزی کالبدی ·
تهیه طرح شماتیک و تهیه گزارش ·
مطالعات فاز 2 شامل معماری ،
سازه ، تاسیسات برقی و مکانیک ·
نظارت بر نصب و قرائت ابزار دقیق
و تحلیل نتایج ابزار دقیق |
راه حل های نوآورانه جهت مقابله با موانع |
·
به منظور مواجه با ریسک ژئوتکنیکی
ساختگاه مشتمل بر بالا بودن تراز آب زیرزمینی و خاک با خصوصیات، ضعیف، از ترکیب
سازه های نگهبان مختلف برای تأمین پایداری ایستگاه در حین اجرا استفاده شده است ·
طراحی ایستگاه زیرزمینی تبادلی
در بافت میراثی اصفهان ·
طرح ایستگاه به صورت سه طبقه و
تجمیع سازه های جنبی با هسته مرکزی ضمن در نظر داشتن اجرای یکپارچه ایستگاه به
صورت زیرزمینی ·
مواجهه با آب زیرزمینی با اجرای
دیواره آب بند ·
ایجاد امکان اجرای دیواره آب بند
با شمع های سکانتی دستگاهی ·
استفاده از ترکیب روش های اجرایی
مختلف ·
جانمایی عمده سازه های جانبی در
هسته مرکزی آب بند |
دستاوردها |
·
طراحی معماری براساس چالش های
روش اجرا و ویژگی های ژئوتکنیکی ساختگاه ·
طراحی توامان معماری، روش اجرا و
سازه، روش ساخت ایستگاه به طور هماهنگ با جنبه های معماری همسو می شود و در نهایت
منجر به یکپارچگی متقابل و مکمل می شود ·
توسعه و بکارگیری چارچوبی
نوآورانه (الگوی طراحی، ایستگاه سه طبقه با پیکربندی سقف سه قوسی) برای ساخت ایستگاه ·
این پروژه موفقیت قابل توجهی در
به کارگیری تکنیک شمع سکانتی مهار بندی شده به صورت زیرزمینی به عنوان یک اقدام
بسیار کارآمد برای ایجاد دیوارهای آب بند و کنترل موثر آن به دست آورد ·
روش ساخت ایستگاه به ایجاد یک رویکرد
معماری منحصر به فرد کمک کرده است، که در آن عناصر معماری به طور یکپارچه با تکنیک
اجرا همسو می شوند و در نتیجه یکپارچگی هماهنگ طراحی و اجرا را تضمین می کنند. ·
اجرای موفقیت آمیز چندین نوع روش
حفاری و تکنیک های موثر شامل شمع و ریب، تاپ داون، استرات قطریريال شمع سکانتی
مهار بندی شده و روش جدید تونلسازی اتریشی. ·
اجرای موفقیت آمیز پروژه و ساخت
و ساز ایستگاه L2 با سطح مقطع بزرگتر از ایستگاه های معمولی که نیاز به استفاده
از تکنیک های پیشرفته و طراحی های متمایز را ایجاب می کند. ·
اجرای موفقیت آمیز این پروژه
ابتکاری در یک بافت تاریخی و زیر آب های زیرزمینی و با در نظر گرفتن نشست های
مجاز، با استفاده از ترکیبی از روش های مختلف حفاری، استفاده از شمع های سکانتی
مهاربندی شده و استرات قطری محقق شد. |