فاکتور / پارامتر مشخصات نام پروژه ایستگاه L2 اصفهان کارفرما سازمان قطار شهری اصفهان و حومه مشخصات کارفرما آدرس وب سایت: https://ghatarshahri.isfahan.ir/ ایمیل: info.metro@isfahan.ir شماره تماس: 3134358410 0098 شماره قرارداد 96/125 نوع قرارداد طراحی و ساخت (دو عاملی) روش اجرا ایستگاه زیرزمینی ترکیبی به روش بالا به پایین (Top and Down) شامل : شمع و ریب، ناتم، شمع سکانتی با مهاربند قطری تاریخ شروع 31/05/1396 تاریخ پایان در حال اجرا مدت زمان پروژه در حال اجرا مشخصات کلیدی پروژه · ساختار هندسی مرکزی = سه طبقه زیرزمینی با سقف سه قوسی و عرض 35 متر · زیرزمینی ترکیبی بالا به پایین شامل : شمع و ریب گالری های تجهیزاتی در طبقه تیکت هال ، ناتم برای گالری میانی تردد مسافر طبقه تیکت هال، شمع سکانتی با مهاربند قطری برای اجرای طبقات تکنیکال و سکو · روباره = 8 متر · سازه نگهبان طبقه تیکت هال = شمع و ریب، فریم طاق · سازه نگهبان طبقه تکنیکال و سکو = شمع سکانتی دستگاهی به همراه استرات قطری · ابعاد حفاری طبقه تیکت هال = 35 متر عرض و 9.25 متر ارتفاع · ابعاد حفاری طبقه تکنیکال و سکو = 22.5 متر عرض و 16.30 متر ارتفاع · عرض سکو = 7.40 متر · دهانه مفید طبقه تکنیکال و سکو = 21 متر · تعداد ریب اجرا شده = 110 · تعداد شمع مرحله اول اجرا شده = 220 · تعداد شمع سکانتی اجرا شده = 452 · تعداد استرات مورب استفاده شده = 100 · ارتفاع شمع های سکانتی = 16 متر · زمین شناسی محدوده = دوره کرتاسه پایین ( Qm )، واحد های رسوبی · لیتولوژی و واحد زمین شناسی = خاک دانه ریز با میان لایه ای از خاک ماسه ای دانه درشت چالش ها و محدودیت ها · یکی از مهم ترین ریسک های ایستگاه وجود آب زیرزمینی و نحوه مواجه با آن بوده است که به منظور مرتفع نمودن این چالش استفاده از طرح های معماری متداول محدودیت های فراوانی را ایجاد نموده است · جانمایی ایستگاه در بافت میراثی و تاریخی 8 بهشت و لزوم اجرای زیرزمینی ایستگاه · مواجهه با آب زیرزمینی و عدم امکان پمپاژ به دلیل نزدیکی به آبخوان و تراوایی بالای خاک درشت دانه · محدودیت تراز خط به دلیل عبور تونل خط 2 با فاصله 4 متری از زیر تونل خط 1 · خصوصیات مکانیکی ضعیف خاک محل احداث ایستگاه · عرض 7 متری سکو و دهانه 22 متری طبقه سکو به دلیل تبادلی بودن ایستگاه و پیشبینی تراکم مسافری · لزوم رعایت برنامه زمانبدی در روش اجرای ایستگاه و تامین امکان عبور دستگاه حفار تونل از سکوی حفاری شده شرح خدمات انجام شده · گردآوری اطلاعات و انجام مطالعات پایه · بررسی و شناسایی های کلی کالبدی و ضوابط و مقررات · بررسی و مطالعه در مورد مصالح ساختمانی و روش های ساخت · بررسی سیستم تأسیساتی و تجهیزات مورد نیاز · برنامه ریزی کالبدی · تهیه طرح شماتیک و تهیه گزارش · مطالعات فاز 2 شامل معماری ، سازه ، تاسیسات برقی و مکانیک · نظارت بر نصب و قرائت ابزار دقیق و تحلیل نتایج ابزار دقیق راه حل های نوآورانه جهت مقابله با موانع · به منظور مواجه با ریسک ژئوتکنیکی ساختگاه مشتمل بر بالا بودن تراز آب زیرزمینی و خاک با خصوصیات، ضعیف، از ترکیب سازه های نگهبان مختلف برای تأمین پایداری ایستگاه در حین اجرا استفاده شده است · طراحی ایستگاه زیرزمینی تبادلی در بافت میراثی اصفهان · طرح ایستگاه به صورت سه طبقه و تجمیع سازه های جنبی با هسته مرکزی ضمن در نظر داشتن اجرای یکپارچه ایستگاه به صورت زیرزمینی · مواجهه با آب زیرزمینی با اجرای دیواره آب بند · ایجاد امکان اجرای دیواره آب بند با شمع های سکانتی دستگاهی · استفاده از ترکیب روش های اجرایی مختلف · جانمایی عمده سازه های جانبی در هسته مرکزی آب بند دستاوردها · طراحی معماری براساس چالش های روش اجرا و ویژگی های ژئوتکنیکی ساختگاه · طراحی توامان معماری، روش اجرا و سازه، روش ساخت ایستگاه به طور هماهنگ با جنبه های معماری همسو می شود و در نهایت منجر به یکپارچگی متقابل و مکمل می شود · توسعه و بکارگیری چارچوبی نوآورانه (الگوی طراحی، ایستگاه سه طبقه با پیکربندی سقف سه قوسی) برای ساخت ایستگاه · این پروژه موفقیت قابل توجهی در به کارگیری تکنیک شمع سکانتی مهار بندی شده به صورت زیرزمینی به عنوان یک اقدام بسیار کارآمد برای ایجاد دیوارهای آب بند و کنترل موثر آن به دست آورد · روش ساخت ایستگاه به ایجاد یک رویکرد معماری منحصر به فرد کمک کرده است، که در آن عناصر معماری به طور یکپارچه با تکنیک اجرا همسو می شوند و در نتیجه یکپارچگی هماهنگ طراحی و اجرا را تضمین می کنند. · اجرای موفقیت آمیز چندین نوع روش حفاری و تکنیک های موثر شامل شمع و ریب، تاپ داون، استرات قطریريال شمع سکانتی مهار بندی شده و روش جدید تونلسازی اتریشی. · اجرای موفقیت آمیز پروژه و ساخت و ساز ایستگاه L2 با سطح مقطع بزرگتر از ایستگاه های معمولی که نیاز به استفاده از تکنیک های پیشرفته و طراحی های متمایز را ایجاب می کند. · اجرای موفقیت آمیز این پروژه ابتکاری در یک بافت تاریخی و زیر آب های زیرزمینی و با در نظر گرفتن نشست های مجاز، با استفاده از ترکیبی از روش های مختلف حفاری، استفاده از شمع های سکانتی مهاربندی شده و استرات قطری محقق شد.
مرداد 1396 ایستگاه مترومطالعات و طراحی تفصیلی روسازی خط 2 قطار شهری اصفهان نام کارفرمای اصلی سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نوع خدمات مطالعات مرحله دوم نوع قرارداد پیمانکار سه عاملی مبلغ قرارداد (میلیون ریال) ۴۴80 شروع زمان 1400/07/21 درصد پیشرفت %51
1400/07/21 زیرسازی و روسازینظارت بر عملیات اجرایی سازه نگهبان، خاکبرداری و سازه هسته مرکزی و سازه های جانبی ایستگاه میدان امام حسین (L2) خط 2 قطار شهری اصفهان نام کارفرمای اصلی سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نوع خدمات نظارت نوع قرارداد پیمانکار به روش سه عاملی مبلغ قرارداد (میلیارد ریال) 75 زمان شروع 1399/05/13 درصد پیشرفت 5%
1399/05/13 ایستگاه مترومطالعات و طراحی مراحل اول و دوم ایستگاه های میدان امام حسین (ع) و حافظ خط 2 قطار شهری اصفهان و حومه نام کارفرمای اصلی سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نوع خدمات طراحی و مطالعات نوع قرارداد پیمانکار - مبلغ قرارداد (میلیون ریال) 8399 زمان شروع 1396/05/31 درصد پیشرفت 95%
1396/05/31 ایستگاه مترو