فاکتور / پارامتر |
مشخصات |
||
نام پروژه |
تونل خط 10 مترو
تهران |
||
کارفرما |
شرکت بهره برداری راه آهن شهری
تهران و حومه |
||
مشخصات کارفرما |
آدرس وب سایت: https://metrogroup.tehran.ir/ ایمیل: info.metro@tehran.ir شماره تماس: 2177244041
0098 |
||
شماره قرارداد |
02/402011 |
||
نوع قرارداد |
طراحی فاز دو توسط مهندسین مشاور رهساز
طرح، تایید توسط مدیر طرح و اجرا توسط پیمانکار (4 عاملی) |
||
تاریخ شروع |
28/01/1402 |
||
تاریخ پایان |
در حال اجرا |
||
مدت زمان پروژه |
در حال اجرا |
||
مشخصات کلیدی پروژه |
·
طول خط 10 مترو تهران: 48 کیلومتر ·
تقاطع با خطوط موجود متروی تهران
(خطوط ۱، 2، 3، 4، 5، 6، 7) و
خطوط آتی متروی تهران (خطوط 8، 9، 10، 11) ·
تعداد ایستگاه: 37 ·
واحد های خاکی زمین شناسی مهندسی
مسیر تونل: واحد های خاکی دانه ریز و دانه درشت ET1، ET2، ET3، ET4 و FL ·
تعداد تردد حدود 19286 نفر مسافر
در هر ساعت در هر جهت (PPHPD) ·
سیستم ترابری TBM: لوکو واگن ·
نوع ماشین حفار: ماشین تعادلی
فشار زمین (EPB) ساخت شرکت HERRENKNECHT ·
جهت پروژه: اتصال غرب به شرق شهر
تهران |
||
چالش ها و محدودیت ها |
·
عبور از مجاورت برج های بلند که
دارای گود و فضاهای زیرزمینی عمیق دارای نیل و انکر موقت هستند ·
محدودیت اجرایی شیب مسیر با توجه
به نوع سیستم ترابری ماشین حفار که لوکو واگن است محدودیت ها و
چالش های طرح هندسی مسیر: ·
ایستگاه دریاچه: شفت ورود TBM و نقطه اجباری (Fix point) برای مسیر ·
ایستگاه کوهسار: تقاطع با خط 6
متروی تهران و محدودیت فاصله قائم و افقی ·
ایستگاه المپیک: عبور از رودخانه
کن بعد از ایستگاه، ایستگاه تبادلی با خط 9 آتی متروی تهران، شفت ساپورت TBM، مجتمع ایستگاهی ·
ایستگاه جنت آباد: شفت خروج TBM شماره یک و شفت ورود TBM شماره 2،
وجود زیرگذر در حال احداث تقاطع نیایش-جنت آباد، وجود کانال آب (یکی از چالش های
اصلی در این ایستگاه طراحی طرح هندسی کارآمد برای مواجه، هماهنگی و رفع تمامی
این محدودیت ها می باشد) ·
ایستگاه ایرانشهر: قرار گرفتن
داخل حریم گسلی، مشکل تملک زمین تجهیز کارگاه که نهایتا منجر به جابجایی محل
ایستگاه گردید ·
ایستگاه اشرفی: وجود کانال دره
فرحزاد به ارتفاع 10 متر (عبور از زیر کانال یا سطح بالای کانال بر تراز و
جانمایی ایستگاه اشرفی موثر بوده است) ·
ایستگاه کتاب: تبادل با خط 7
متروی تهران، جانمایی شفت ساپورت بعد از میدان کتاب به منظور بهره برداری مسیر
حفاری شده از ایستگاه دریاچه تا میدان کتاب ·
ایستگاه آتی ساز: قرار گرفتن در
حریم گسل و عبور مسیر از میان دو مجموعه برج (آتی ساز و باغ بهشت) |
||
شرح خدمات انجام شده |
مطالعات: ·
مطالعات طراحی مرحله دوم پلان و
پروفیل مسیر خط 10 متروی تهران ·
مطالعات زهکشی و آب بندی ·
برآورد نشست و آنالیز ریسک سازه
های سطحی در حریم مسیر تونل طراحی: ·
طراحی مرحله دوم تونل و سازه های
جانبی ·
طراحی ابزار بندی و رفتارنگاری
تونل ·
طراحی فشار سینه کار ·
طراحی تزریق پشت سگمنت ·
طراحی عبور TBM از ایستگاه ·
طراحی هندسی سگمنت ·
طراحی سازه ای پوشش سگمنتی تونل
در مقاطع عادی و بحرانی (سازه ها، تاسیسات شهری، بازشوها) و ارائه گزارش و نقشه
های مربوط ·
طراحی فاز دو هواکش های میانی
تونل و خروجی های اضطراری |
||
راه حل های نوآورانه جهت مقابله با موانع |
·
طراحی طرح هندسی مناسب و کارآمد مسیر
پروژه برای عبور از چالش های مسیر پروژه مطابق بند پیشین |
||
دستاوردها |
·
مطالعات و گزارش های پروژه به
صورت موفقیت آمیز و رضایت بخش تهیه شد ·
طراحی موفقیت آمیز مناسب و کارآمد
طرح هندسی مسیر پروژه جهت مواجه با چالش ها و محدودیت های مسیر پروژه |